غذا، داروی بیماران HIV مثبت و دیابت نوع 2 است

25 ژانویه 2017- بر اساس یک مطالعه‌ی جدید، تهیه ی وعده ها و میان وعده‌های غذایی سالم به مدت 6 ماه برای افراد HIV مثبت، به آنها کمک می‌کند که به رژیم دارویی خود پایبندی بیشتری داشته باشند، همچنین تامین وعده ها و میان وعده های غذایی سالم برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به کاهش افسردگی آنها و ایجاد تعادلی بین مصرف غذا و داروهای آنها کمک می‌کند و آنها مجبور نمی شوند که از یکی به نفع دیگری صرفنظر کنند.

 این مطالعه حاصل تلاش مشترک محققان UCSF و پروژه Open Hand بود که توسط یک سازمان غیرانتفاعی در منطقه‌ی خلیج سانفرانسیسکو برای تأمین وعده‌های غذایی افراد کم درآمد مبتلا به HIV از سال 1985 و اخیراً برای افراد مسن و بیمارانی نظیر مبتلایان به دیابت نوع 2 انجام گردید.

 نتایج این مطالعه در مجله‌یUrban Health  منتشر گردید. این مطالعه با هدف ارزیابی تأثیر کمک‌های پزشکی مناسب و تغذیه‌ی جامع بر بهبود سلامت افراد محروم انجام شد. رویکرد بهبود تغذیه‌ای به عنوان روشی برای پایبندی بهتر به درمان در کشورهای کم درآمد موثر بوده است اما تاکنون در مورد این موضوع در کشورهای توسعه یافته، تحقیقی انجام نشده بود.

 به دلیل تعداد کم افراد شرکت کننده در این مطالعه(52 نفر)، این مطالعه قادر به نتیجه‌گیری قطعی در مورد تأثیر فراهم کردن غذا برای افراد مبتلا به دیابت بر کنترل قندخون دراز مدت آنها یا کاهش بستری شدن یا مراجعه‌ی آنها به بخش اورژانس نیست، اما این تحقیق نشان داد که تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که توانسته اند به کنترل بهینه‌ای از قند خون دست یابند، افزایش یافته و مراجعه‌ی این افراد به بخش اورژانس و بستری شدن آنها در بیمارستان کاهش یافته است. همچنین افراد مبتلا به دیابت که در این تحقیق شرکت داشتند مقدار کمتری قند مصرف کرده و توانستند از وزن خود بکاهند.

 دکتر Kartika Palar استادیار پزشکی درUCSF و نویسنده‌ی اول مشترک این مقاله می‌گوید: ما شاهد بهبود امنیت غذایی در این افراد و تأثیر مثبت آن بر وضعیت تغذیه‌ای، سلامت روان و رفتار آنها بودیم، برای مثال ما شاهد بهبود چشمگیر افسردگی، کاهش پریشانی به دلیل ابتلا به دیابت، بهبود مدیریت فردی دیابت، تعادل بین غذا و مراقبتهای بهداشتی و پایبندی بیشتر به دارو برای افراد HIV مثبت، بودیم.

 محققان به مدت 6 ماه، شرکت کنندگان را تحت نظارت قرار داده و دریافتند که مقدار مصرف چربی توسط این افراد کمتر شده و آنها از میوه‌جات و سبزیجات بیشتری استفاده می‌کنند، در کل در طی این مطالعه علایم افسردگی و میزان مصرف مشروبات الکلی کاهش یافت. برای افراد HIVمثبت، پایبندی به درمانهای ضدویروس از 47 درصد به  70 درصد افزایش یافت.

وعده‌های غذایی و میان وعده‌هایی که دو بار درهفته به شرکت کنندگان در این مطالعه داده شد،  بر اساس رژیم غذایی مدیترانه‌ای بوده و شامل میوه‌جات و سبزیجات تازه، پروتئین‌های کم چرب و چربیهای سالم نظیر روغن زیتون و غلات کامل بود. همچنین میزان مصرف شکرهای تصفیه شده و چربیهای اشباع بر اساس توصیه‌های فعلی انجمن دیابت آمریکا  و انجمن قلب آمریکا تنظیم گردید.

وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها 100 درصد نیازهای غذایی و کالری افراد را تأمین می‌کردند. متوسط نیاز به انرژی برای طراحی وعده‌های غذایی 1800 تا 2000 کیلو کالری برای افراد HIV مثبت و 1800 کیلوکالری برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در نظر گرفته شد. این آستانه‌ی انرژی، تامین کننده ی نیازهای افرادی با اندازه‌ی بدنی متفاوت و نیازهای متابولیکی متفاوت بود.

دکتر Sheri Weiser استادیار پزشکی در UCSF و نویسنده‌ی ارشد این مطالعه گفت: این مطالعه بر نقش حیاتی سازمانهای حمایت غذایی مبتنی بر جامعه، برای حمایت از سلامت و رفاه جمعیت بیمارانی که به بیماریهای مزمن مبتلا هستند و قادر به پرداخت هزینه‌های اساسی زندگی خود نیستند، تاکید می‌کند.

 تأمین مواد غذایی سالم می‌تواند یک اقدام صرفه‌جویانه در هزینه‌های بهداشتی باشد، هزینه‌ی تغذیه‌ی هر شرکت کننده در روز برابر با 6.58 دلار و برای مدت 6 ماه تنها 1184 دلار بود که کمتر از نصف هزینه‌ی بستری یک بیمار برای یک روز در یکی از بیمارستانهای کالیفرنیا است که برابر 2774 دلار می باشد.

دکتر Weiser گفت: طرح‌های حمایتی باید با تلاش برای مقابله با عوامل ایجاد کننده‌ی ناامنی غذایی مانند نابرابری‌های اقتصادی و هزینه‌های بالای تهیه ی مسکن تکمیل گردد.

 حدود دوسوم از افراد شرکت کننده در این مطالعه مرد بودند و بیش از 70 درصد از آنها  بین 50 تا 64 سال سن داشتند. حدود 80 درصد افراد غیرسفید پوست و تنها  17 درصد شاغل بودند. اکثر آنها از بودجه‌ی پرداختنی دولتی برای ناتوانان (SSIیاSSDI ) استفاده می‌کردند و 20 درصد از آنها از کوپن غذای رایگان برخوردار بودند. در مقایسه با افراد HIV مثبت، بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر افراد مسن، زنان، آمریکائیان آفریقایی تبار، شاغل و دریافت کننده‌ی کوپن غذا بودند.

این تیم قصد دارد یک مطالعه ‌شش ماهه‌ی دیگر برای پیگیری200  فردHIV  مثبت در سانفرانسیسکو و Alameda انجام دهد و به تغذیه‌ی افرادی بپردازد که شدت بیماری آنها بحدی است که قادر به مراقبت از خود نمی‌باشند.

 منبع و سایت خبر:

Journal of Urban Health, 2017; DOI: 10.1007/s11524-016-0129-7

www.sciencedaily.com/releases/2017/01/170125145809.htm